Stúdióvaku – stúdiónk szíve-lelke

A fotóstúdiók legfőbb és szinte megkerülhetetlen eleme a stúdióvaku. A fény forrása, a fény ami megmutat vagy annak hiánya ami elrejt részleteket.
Az elmúlt években – ahogy azt már többször is leírtuk – egyre nagyobb szerepet kapnak a LED lámpák folyamatos fejlődésüknek köszönhetően, de a stúdióvakuk még mindig nagyobb teljesítményük, jobb szín visszaadásuk és szinte korlátlan fényformálási lehetőségük miatt lépéselőnyben vannak.

Mi is az a stúdióvaku?

Mikrosat Mini 4D stúdióvaku

A stúdióvaku nem más, mint egy mesterséges fényforrás, mely rengeteg energiát képes villanás formájában fénnyé alakítani.
Történetük elég régre nyúlik vissza. Közös jellemzőjük, hogy hálózati feszültség szükséges a működésükhöz, emiatt helyhez kötöttek, ezért is annyira tökéletesek a stúdióban.

Milyen előnye van a villanásnak a folyamatos fénnyel szemben?

A villanás pillanata

Az egyik legfőbb előnye a villanó fénynek, hogy a villanás nagyon rövid idő (pár ezred másodperc) alatt megy végbe, emiatt nagyon kicsi az esély a bemozdulásnak a képen. A villanás kimerevíti a mozdulatot.

Amikor folyamatos fényt használunk egy portré fotózásnál, a nagy teljesítményű folyamatos fény hunyorgásra kényszerítheti modellünket másrészt a sok fénytől a pupilla összeszűkül emiatt nem fogunk szép eredményt kapni.
Ezzel szemben ha vakut használunk (bár ez sokkal nagyobb teljesítményre képes) a villanás olyan gyors amit a pupilla nem tud lekövetni, ezért szépen nyitva marad. Hunyorgás sem lesz ugyanebből az okból kifolyólag.

Ha már a teljesítménynél tartunk, a stúdióvakuk ebben verhetetlenek bármilyen állandófényű lámpával szemben.
Még egy pici akár 100Ws (wattsecundum, vagy Joule) teljesítményű vaku is kenterbe képes verni egy több ezer watt teljesítményű folyamatos fényű lámpát ha a fényképezőgépünkön mindkét használt fényforrásnál ugyanazokat a beállításokat használjuk.
A stúdióvakuk esetén bátran használhatjuk fényképezőgépünkön a legalacsonyabb érzékenységet (ISO100) és rövidebb záridőket (1/200sec) egy szűkebb rekeszértékhez (F11) is. Ezek mind hozzájárulnak, hogy jobb minőségű képeket készítsünk.
Állandófényű lámpa esetén ha el szeretnénk kerülni a bemozdulás lehetőségét vagy az érzékenységet kell emelnünk, emiatt zajosabb és részletszegényebb eredményt kapunk, vagy a rekeszt kell nyitnunk amitől a mélységélességünk csökken le.

Beállítóizzó a villanócső közepén

A stúdióvaku további előnye, hogy a villanócső, ami a fény kibocsátására szolgál, kilóg a vaku testéből. Ez akkor érdekes amikor különböző fényformálókat használunk, például softboxokat vagy beautydisht.
Mivel a villanócső kijjebb helyezkedik el, sokkal jobb a fény terjedési lehetősége az említett fényformálókban.
Ez főleg a LED alapú folyamatos fényű lámpákkal szemben igaz, hiszen ott a LED gyakorlatilag csak előre és bizonyos szögben képes világítani, emiatt egy nagyméretű softboxot nem tud megfelelően bevilágítani.

Jó jó! De azért biztos van hátránya is?!

Mivel a villanás csak egy pillanatig tart emiatt csak ez alapján nem látszódik egyből a végeredmény, úgy mint az állandófényű lámpák esetén. Folyamatos fényű lámpáknál amit a szemünkkel látunk azt fogjuk az elkészült képen is látni.
Vakuknál viszont célszerű fénymérőt használni, vagy készítesz egy képet, megnézed az eredményt és ha nem megfelelő akkor állítasz a vakuk teljesítményén vagy irányán amíg a kitalált eredményt el nem éred.

A stúdióvakuknál nagy segítséget ad erre a dologra a modellfény (vagy. beállítófény). Ez nem más mint egy a vakuba épített folyamatos fényű lámpa. A szerepe az, hogy mivel nagyon közel helyezkedik el a villanócsőhöz nagyon jó iránymutatást képes adni a keletkező fényekre és árnyékokra.
Másik előnye, hogy ha nem lenne akkor egy teljesen sötét stúdióban ülhetnénk, ahol a fényképezőgép autófókusza is elvérezne és nem tudnánk élességet állítani.

Az újratöltési idő is megemlíthető bár ez inkább az egyszerűbb vagy régebbi típusoknál jelenthet problémát. A stúdióvakuk működéséből fakadóan egy-egy villanást követően egy úgynevezett újratöltési idővel kell számolnunk, ez az az idő amíg a vaku készen nem áll a következő villanásra. Nyilván nem egy tárgyfotózásnál vagy portré fotózásnál jelenthet ez gondot, de van olyan fotózási szituáció amikor akár sorozatba kell elkészíteni a képeket, ilyen esetben fontos, hogy az újratöltési idő a lehető legrövidebb legyen.
Folyamatos fényű lámpáknál értelem szerűen nincs újratöltési idő, bekacsoljuk világít, kikapcsoljuk nem világít :).

Milyen fontos paramétereket kell figyelembe vennünk stúdióvaku választásakor?

Teljesítmény
A stúdióvakuk egyik legfontosabb paramétere a teljesítménye. Egy kis stúdióba felesleges óriás teljesítményű vakukat beszerezni míg egy nagy stúdióba szinte elengedhetetlen.
Az sem mindegy, hogy mit fotózunk. Portré és kisebb tárgyak fotózásánál ahol viszonylag közel tudjuk elhelyezni a vakuinkat az alanyhoz elég 3 – 500 Ws teljesítmény. Csoportképeknél vagy nagy tárgyak (pl. autó, bútorok) fotózásánál érdemes 1000 Ws teljesítmény környékén gondolkodni.
A nagyobb teljesítmény érdekes lehet olyan esetekben is amikor olyan fényterelőt szeretnénk használni ami sokat levesz a vaku teljesítményéből, például egy beautydish méhsejtráccsal.

Stabilitás
A profi képek készítéséhez elengedhetetlen a pontosság és stabilitás. Vakuk esetén ez azt jelenti, hogy a színhőmérsékletnek stabilnak kell lennie, nem ingadozhat a beállított teljesítmény függvényében vagy az egymást követő villanások során.
Ugyanez igaz a beállított teljesítményre is, az egymást követő villanások során egy jó minőségű vakunál nem szabad eltérésnek lennie.

Terhelhetőség
Amikor stúdiónkat tervezzük tisztába kell lennünk azzal, hogy saját célra fogjuk használni vagy esetleg bérbe is adjuk. Illetve, hogy napi, heti szinten mennyit fogjuk használni.
Egy egyszerű olcsó vaku hamar feladhatja a szolgálatot ha komolyabb igénybevételnek van kitéve, főleg ha ezt tartósan tesszük vele.

Fényterelő csatlakozás
Ma már csak a legegyszerűbb, nagyon hobby célra szánt vakuknál fordul elő, hogy nincs rajtuk fényterelő csatlakozás (bajonett). A legelterjedtebb csatlakozó a Bowens vagy más néven S-Type bajonett.
Ez a csatlakozás teszi lehetővé, hogy softboxainkat, reflektorjainkat vagy más fényformálóinkat könnyedén és gyorsan tudjuk cserélni.

Garancia
Nem lehet kérdés, hogy ha hosszú távra tervezünk, akkor fontos a megfelelő termék és szerviz támogatás.
Tudtad, hogy a Mikrosat Digital R és Mini4D vakukra egységesen 5 év garancia érvényes ami egyedülállóan kiterjed a villanócsőre is?

Kapcsolódó:
Fénysuli – 4. rész: Vakuk
Villanási sebesség, avagy milyen gyorsak a vakuink, és miért fontos ez?

Similar Posts